Vedtaget ved Generalforsamling 9. Juni 2025
QueerHaven’s formål er at danne et socialt rum for yngre mennesker primært i sociale 16-35 år, med fokus på at skabe et trygt rum særligt for unge LGBT+ personer og personer med neurodivergens og behov for social støtte.
Dette indebærer at der skal være fokus på at skabe et rum hvor deltagere kan udforske kønsidentitet og -ekspression under trygge rammer, samt at der skal være fokus på at imødekomme diverse behov som QueerHaven’s medlemmer måtte have både socialt og fysisk.
QueerHaven har hjemsted i Hillerød Kommune, men betjener alle der mener at de har godt af eller brug for det sociale rum vi tilbyder
Alle der har været med i QueerHaven’s Discord gruppe i 24 timer er regnet som passive medlemmer, og vil have stemmeret ved generalforsamlinger. Passive medlemmer vil ofte omtales med ordene Discord da disse ingen rolle har i den almene drift andet end at de benytter vores sociale rum.
Aktive medlemmer kaldes frivillige, og vælges ind af de siddende frivillige samt ledelsen, såfremt at de kan fremvise en ren børneattest.
Ledelsen består af tre poster, Social Medie Ansvarlig, Økonomisk Ansvarlig (Kasserer) og Juridisk Ansvarlig (virker hvis nødvendigt som en forperson i en bestyrelse), og vælges ved generalforsamling.
Et medlem kan ekskluderes hvis et eller flere af følgende punkter er gældende:
- Voldelig eller truende adfærd
- Seksuelt grænseoverskridende adfærd
- Generelt grænseoverskridende adfærd
- Disruptiv adfærd
- Norm-forstærkende adfærd
- Utryghedsskabende adfærd
- Racistisk eller diskriminerende adfærd på baggrund af etnicitet
Eksklusion vil enten foregå ved afstemning på et driftsmøde, eller hvis nødvendigt på et møde af de ansvarshavende medlemmer.
Disse punkter vil være videre defineret i Adfærdskodekset, som vil kunne findes på foreningens hjemmeside.
Kontingent vil ikke opkræves for medlemskab.
Generalforsamlingen er den øverste beslutningstagende myndighed i QueerHaven.
Ordinær generalforsamling skal afholdes minimum 1 gang om året, ikke senere end 1 kalenderår efter sidste generalforsamling.
Ordinær generalforsamling kan ikke afholdes i perioden Maj-Juni.
Generalforsamling kan maksimalt vare til kl. 22.00. Hvis ikke hele dagsordenen er færdiggjort inden kl. 22.00 skal en ny ekstraordinær generalforsamling indkaldes.
Minimum tre stemmeberettigede skal være til stede for at afholde en gyldig generalforsamling, hvis mindre end tre stemmeberettigede er til stede tælles dette som at der er stemt for lukning af QueerHaven, og lukningsprocessen følges.
Indkaldelse skal ske minimum 1 måned før generalforsamling.
Indkaldelse til generalforsamling sker via opslag på QueerHaven’s sociale medier og Discord.
Punkter til dagsorden skal være indsendt til ledelsen minimum 1 uge før generalforsamlingen.
Dagsorden skal være udsendt senest 24 timer før generalforsamlingens start.
Personer, der har været en del af QueerHaven’s Discord gruppe i minimum 24 timer er berettige til at stemme.
Indkaldelse til ekstraordinær generalforsamling skal ske hvis:
- 3 eller flere frivillige indgiver skriftligt ønske om dette til QueerHaven’s mailaddresse.
- 8 eller flere medlemmer og/eller frivillige indgiver fysisk underskrevet ønske om dette til QueerHaven’s mailadresse. Dette skal desværre være med juridisk gældende navn samt alias hvis dette normalt har været brugt i forbindelse med QueerHaven, grundet foreningslovgivning. Yderligere skal alle underskrivende personer være til stede for at den ekstraordinære generalforsamling er gyldig.
- Hvis en af de tre Ansvarshavende positioner ikke er besat og der er mere end 2 måneder til næste ordinære generalforsamling skal en ekstraordinær generalforsamling udskrives. I mellemtiden kan en anden frivillig overtage positionen midlertidigt.
Der må maksimalt være 2 måneder mellem indkaldelse og afholdelse af ekstraordinær generalforsamling.
Ved start af generalforsamlingen skal en referent vælges fra personer der ikke er en del ledelsen, hvis muligt.
Efter valg af referent vælges ordstyrer fra personer der ikke er en del af ledelsen, hvis muligt.
Efter valg af ordstyrer vælges 2 stemmetællere hvis muligt fra personer der ikke er en del af ledelsen.
Dernæst vælges 2 revisorer fra medlemmer der ikke er en del af bestyrelsen, som gennemgår den økonomisk ansvarshavendes arbejde, hvis muligt.
Den økonomisk ansvarshavende præsenterer budget, og budget gennemgås af revisorer.
Valg af Ansvarshavende positioner. Her prioriteres personer der er aktive medlemmer, således at hvis der er kampvalg mellem et passivt medlem og en frivillig skal medlem have mere end 2/3 af stemmerne for at kunne blive valgt ind, ellers vælges den frivillige. Yderligere skal det passivt medlem fremlægge ren børneattest ved generalforsamlingen for at være en gyldig kandidat.
Afstemning om individuelle indkomne forslag vedtægterne.
Vedtagelse af vedtægter.
Godkendelse af Adfærdskodeks samt Social Aftale.
Evt.
Godkendelse af referat og arkivering af dette.
QueerHaven ledes som udgangspunkt via en brugerbestyrelse dannet af de frivillige medlemmer, samt de tre Ansvarshavende. Denne brugerbestyrelse står for den daglige drift og mødes som udgangspunkt 1 gang hver måned. Alle frivillige og Ansvarshavende har lige stemmeret ved disse møder.
Hvis et problem ikke kan løses ved et normalt driftsmøde, og det ikke ønskes eskaleret til en ekstraordinær generalforsamling, kan det indbringes til et møde blandt de Ansvarshavende som fungerer som ledelse i sådanne situationer.
Yderligere kan de Ansvarshavende indkalde til ledelsesmøde i forbindelse med akut opståede situationer som kræver hurtig handling.
Frivilliggruppen kan fordele ansvar iblandt sig ved driftsmøderne, men hvis det falder under et af de tre Ansvarshavendes område, er denne delegering kun på en case-by-case basis og den Ansvarshavende har stadig ansvaret for at arbejdet bliver udført. Ved længere sygdom kan en ansvarshavende fremstille ønske om at en vikar vælges ved et driftsmøde, men den fremstillende ansvarshavende vil ikke have stemmeret ved denne afstemning og kan ikke nominere en person.
Regnskab aflægges ved generalforsamling, som beskrevet i dagsordenen for generalforsamlingerne.
Regnskabet skal yderligere offentliggøres sammen med dagsordenen for generalforsamling.
Regnskabet vil følge kalenderåret.
De Ansvarshavende vil alle have tegningsret, dog kun op til 100kr uden at det bliver godkendt ved et driftsmøde. Frivillige kan ved driftsmøde få begrænset tegningsret ved afstemning til enkelte formål.
Ændringer i vedtægterne kræver at der ved en generalforsamling stemmes for det individuelle samt vedtægterne som helhed med 2/3 af stemmerne.
Det er kun en generalforsamling der kan begynde nedlæggelsesprocessen for QueerHaven.
QueerHaven kan nedlægges hvis der ved to hinanden efterfølgende generalforsamlinger stemmes for at QueerHaven skal nedlægges.
Hvis der ved en generalforsamling stemmes med 2/3 af stemmerne for lukning af QueerHaven udskrives en ekstraordinær generalforsamling hvis primære formål er at stemme om lukning af QueerHaven igen.
Hvis QueerHaven er stemt til lukning to hinanden efterfølgende gange skal QueerHaven’s disponible økonomiske midler doneres til organisationen Sabaah. Yderligere skal QueerHaven’s fysiske ejendele såsom brætspil helst doneres til en anden velgørende organisation, ellers hvis ikke muligt til en genbrugsbutik.